Machno löneförhandlar

Det här är ett kort utdrag ur Nestor Machnos självbiografi, ”The Russian Revolution in Ukraine”. Machno kom tillbaka till Gulyai-Pole efter nästan 10 år i fängelse. Han gick med i facket, tidigt i juni 1917, och blev omedelbart ombedd av sina arbetskamrater att leda en strejk och förhandla om löneförhöjningar. Mer kommer.
* * *
Ägarna till fabrikerna, bruken och verkstäderna kom igen till Fackföreningssovjeten. Deras inställning hade inte förändrats sedan dagen före. Efter två timmars förhandlingar fick de ett anfall av generositet och gick med på löneökningar på 45 till 60 procent. Mitt svar, som mötets ordförande, var att förklara förhandlingarna avslutade. ”Fackföreningssovjeten har bemyndigat mig att ta kontroll över alla offentliga företag som leds av er, medborgare, men som inte rättmätigt tillhör er. Vi ska göra upp med er på gatan framför era respektive företag. Mötet ajourneras!”

Jag samlade ihop mina papper och satte kurs mot telefonen. I det här ögonblicket reste sig ägaren till den största fabriken i Gulyai-Pole, Boris Michailovitj Kerner, från sin stol och utropade: ”Nestor Ivanovitj, ha inte så bråttom att avsluta mötet. Personligen anser jag arbetarnas krav vara totalt berättigade. De har rätt att vänta sig att vi godtar deras förslag och jag kommer för min del att skriva på… .”

De andra ägarna och särskilt deras agenter ropade indignerat: ”Vad är det du gör, Boris Michailovitj?”

”Nej, nej, mina herrar, ni gör som ni vill. Jag är förpliktad att tillgodose mina arbetares krav”, svarade Kerner.

Jag sa åt dem att lugna ner sig, kallade till ordning och frågade: ”Medborgare, ni är alla vurmare för lag och ordning. Är det lagligt att åter öppna mötet och diskutera samma fråga som ledde till att det ajournerades?”

”Självfallet, självfallet!” hördes från alla ägarna och deras agenter.

”Då förklarar jag mötet öppnat och föreslår att ni samtliga undertecknar kontraktet om att höja arbetarnas löner med 80 till 100 procent.” Och jag delade ut kopior på kontraktet som förberetts i förväg. Då jag kände mig svimfärdig av utmattning och nervös spänning lämnade jag över mötet till kamrat Mironov och drog mig tillbaka till ett annat rum för att ta en kort rast.

En halvtimme senare återvände jag till mötessalen. Ägarna började underteckna texten till mina föreslagna villkor. När de alla hade skrivit under och lämnat fackföreningssalen satte jag mig vid telefonen och ringde arbetarna-kamraterna på alla företagen om framgången i våra förhandlingar, om godkännandet av våra krav, och rådde alla att stanna på sina jobb tills kvällen. Och på kvällen lämnade medlemmarna i fackföreningssovjeten detaljerade rapporter om vår kollektiva seger… .

Från och med då förberedde sig och organiserade arbetarna i Gulyai-Pole och de omgivande regionerna alla sina arbetsplatser. De studerade de ekonomiska och administrativa aspekterna av deras företag och gjorde sig redo för beslagtagandet och det direkta förvaltandet av dessa företag.

Ett svar

  1. […] Här kan ni läsa på Sovversiva hur det gick till när Nestor Machno löneförhandlade. https://sovversiva.wordpress.com/2009/09/13/machno-loneforhandlar/ […]

Kommentera

